21 November

23 november 2019 - San José, Costa Rica

De wekker vroeg gezet want er stond een tour naar Gancona Manzanillo op het programma.
Een Duits koppel ging ook mee.
We kwamen er alleen achter dat de tour iets anders dan beschreven was.
Geen boottocht,  geen strandwandeling maar een jungle tour.
Helemaal geweldig toch?!
Nou dat vond die duitse vrouw toch niet.
Nog nooit iemand zo horen klagen.
Er zijn muggen, er is weinig licht, weinig dieren en is glad.
Snel snel lopen,  ik wil weg! Lopen!
Hey hoor eens om een dier te vinden kan je niet volgas door de jungle rennen.
Je bent niet alleen en dit is mijn laatste tour dus....negeer de muggen en geniet.
Nou zij genoot dus niet maar had daar schijt aan🙈
Ging gewoon langzaam lopen omdat tja de gids tussen 2 partijen in zat.
En ja was best een heavy wandeling, gladde slipperige rode klei, door de jungle.
Hun hadden al een loopstok gekregen van de gids🤣
Toch nog een rode kikker, een baby slang, luiaards hoog in de boom, aapjes en wat vogels gezien.
Tussendoor nog even het strand op geweest en mooie plaatjes kunnen schieten van de mooie uitzichten.

Ariel de gids heeft hun afgezet bij een lunch tent en na zijn excuses te hebben aangeboden heeft hij mij bij de Satta lodge afgezet.

Daarna nog even naar het Cahuita national park geweest.

Dim langs het strand en ik door het park.
Wat een super mooi park zeg.
Direct bij de ingang een aantal reptielen, aapjes die boven je hoofd springen van boom naar boom.
Toen ik een aapje volgde zag ik dat die richting het strand ging en met zijn poten de tassen van de zwemmende toeristen zat te doorzoeken.
Na het te hebben gefilmd toch de aap maar weg gejaagd voordat die er met een telefoon of iets dergelijks vandoor ging.
Stel je voor dat hij een paspoort te pakken krijgt 🙈

Even later zag ik moeder wasbeer met haar 2 koters rond scharrelen.
Die hadden blijkbaar voer geroken want zaten even later bij 2 mensen op de picknick tafel.

De gids nog even gevraagd wat dat bruine dier was die gisteren een luiaard aanviel.
Het was een Jagurandi.

Om 17.00 had ik een Reikie sessie van de eigenaresse van de lodge.
Heb dit vroeger gedaan, chacraas laten openen dus wilde deze gelegenheid niet voorbij laten gaan.
Kan nooit kwaad.
En had voor mijn gevoel wel wat blokkades.

Na de sessie uiteten geweest naar een net nieuw geopende tent.
Een tapas tent met als eigenaar een Engelsman.
Heb echt gelachen, de barman bleef maar sweety zeggen..( houdt van mannen dus dat mocht hij), de ander was half doof en de eigenaar gaf al zelf aan van een borrel te houden.
Neem deze combinatie met een niet goed werkende kassa, ..
Was in iedergeval een leuk schouwspel.
Het eten en de rum was in iedergeval lekker.

Na deze dag heerlijk geslapen.